معصومه کامکار

دانشجو روانشناسی
تجربه:
3 سال
ایمیل:
تلفن:
فکس:

کودکان مستقل

این شرایط برایتان آشناست؟
فرزند تشنه است، والدین بلند شده و به او آب می دهند. گاهی و یا همیشه به دهانش غدا میگذارند، لباسش را می پوشانند؛ اتاقش را مرتب می کنند، در کنار تکالیف مدرسه مینشینند، بطور افراطی کمکش میکنند و حتی مهمتر؛ به او کمک نمیکنند اما تمام جزییات کار را به کودک میگویند…
و افرادی شده اند که از اجرای نقش والدینی خسته اند، زمانی برای پایان دادن به این خدمات دهی تعیین نکرده اند، و رنج دائمی خدمات رسانی را با مادری کردن و پدری کردن یکی میدانند؟

چند نکته مهم در مورد کاربرد نوروفیدبک

عملکردهای ما مرتبط با فعالیت مغز
90%
مدیریت زمان
76%
درک رابطه دقیق رفتار و EEG
94%

چند نکته مهم در مورد کاربرد نوروفیدبک

نوروفیدبک یا سایر مداخلات مبتنی بر تکنولوژی با در نظر گرفتن یک سری ملاحظات روش شناختی و تکنیکی اثربخشی بسیار موثری داشته اند. در ادامه سعی خواهم کرد مهمترین این ملاحظات رو مطرح کنم.
۱- مفروضه اصلی در این است که تمام عملکردهای ما مرتبط با فعالیت مغز است. فعالیت مغز نیز به صورت ارتباطات شیمیایی و الکتریکی بیان می گردد. بنابراین ای ای جی که فعالیت الکتریکی مغز را ثبت می کند اطلاعات بسیاری در مورد کارکرد مغز دارد. به عبارت دیگر ای ای جی زبان مغز است. با درک این زبان می توان تغییراتی در امواج ایجاد کرد که زبان مغز و به عبارت دیگر عملکرد مغز را تغییر داد. نوروفیدبک روشی است که قرار است این کار را انجام دهد.
۲- درک ما از مغز هنوز بسیار محدود است و هنوز نتوانسته ایم درک زیادی از زبان آن داشته باشیم. در نتیجه ساده انگارانه است که بخواهیم با نوروفیدبک همه اختلالات را برطرف کنیم.
۳- برای اینکه در حیطه نوروفیدبک تسلط نسبی داشته باشیم باید با دانشهای مختلفی آشنا باشیم. مهمترین آنها عبارتند از:
۱-۳: الکتروانسفالوگرافی: فردی که در حیطه نوروفیدبک فعال است باید اطلاعات زیادی در مورد EEG داشته باشد. ویژگیهای EEG، کارکرد امواج مختلف به تنهایی و یا در ارتباط با یکدیگر، تغییرات امواج مختلف در حین حالت چشم باز بسته و انجام تکلیف، درک ارتباط امواج و رفتار های مختلف برخی از موضوعات مهم این حیطه است.
۲-۳: نورولوژی: در نوروفیدبک بر روی قسمتهای مختلفی از مغز کار می شود. بنابراین، نوروتراپیست باید درک مناسبی از عملکرد قسمتهای مختلف مغز، شبکه های عصبی، ارتباط نقاط سطحی با نقاط قشری و عمقی مغز، نحوه تاثیر مداخلات سطحی بر نواحی مختلف مغزی و… داشته باشد.
۳-۳: روانشناسی یادگیری: مبنای اصلی نوروفیدبک، روانشناسی یادگیری و شرطی سازی عاملی است و جزیی از رفتاردرمانی محسوب میشود. دانستن جزییات دقیق انواع شرطی سازی عاملی، شکل دهی (shaping)، روانشناسی کلاسیک، تعمیم، خاموشی، اقتصاد ژتونی و… اهمیت بسیار زیادی در موفقیت درمانی دارد‌
۴-۳: مهندسی پزشکی و منطق ایجاد و تبدیل سیگنال: نوروتراپیست باید حداقل اطلاعاتی در مورد دستگاه، عملکرد آن، نحوه تبدیل و آنالیز داده ها داشته باشد. این دانش کمک بسیاری در تشخیص سیگنال سالم و تشخیص آرتیفکت خواهد داشت.
۵-۳: دانش کامپیوتری: شاید به نظر موضوع بی موردی باشد ولی بارها و بارها مشاهده شده است که ضعف درمانگر در حداقلهای دانش کامپیوتری مشکلات زیادی ایجاد کرده است. من به عنوان پیشفرض بر روی داشتن دانش کامپیوتری برای موفقیت در کار تاکید زیادی دارم.
۴: موضوع مهم دیگر، تسلط در حیطه اصلی درمانگر است. نوروفیدبک باید به عنوان ابزار کار یک درمانگر متخصص در نظر گرفته شود و نه جایگزین آن. به عبارت دیگر افراد باید در یک حیطه و یک یا چند دسته اختلال تسلط کافی داشته و سپس از نوروفیدبک استفاده نمایند. نگاه تکنسینی به نوروتراپیست کاملا غلط است. اگر شخصی می خواهد از نوروفیدبک برای افسردگی استفاده نماید باید تسلط کافی در زمینه آن اختلال داشته باشد.
۵: درک رابطه دقیق رفتار و EEG: رابطه ای ای جی و رفتار یک رابطه دو سویه است که هر دو از مغز تاثیر گرفته و بر مغز تاثیرمی گذارند. بنابراین باید در کنار نوروفیدبک که به اصلاح عملکرد مغز میپردازد از سایر روشهای تغییر رفتار (به مفهوم عام) استفاده کرد. نوروفیدبک می تواند مغز را آماده تغییر کند اما تغییرات توسط روشهای دیگر شکل میگیرند. نوروفیدبک کاتالیزوری است که می تواند پرویه درمانی یک و نیم ساله را به سه ماه کاهش دهد.
۶: فردی در نوروفیدبک موفق است که هم زمان هم سایکولوژیکال مایندد هم بیولوژیکال مایندد و هم تکنولوژیکال مایندد باشد. نبود هر یک از این سه ضلع سبب می گردد درک مناسبی از نوروفیدبک صورت نگیرد و وقتی چنین چیزی وجود نداشته باشد، ارایه آن به مراجعین جوابدهی مناسبی نخواهد داشت.

آموزش های لازم برای خانواده های کودکان اوتیسم

1 . آموزش های مرتبط با اتیسم :
این آموزش ها در واقع والدین را آماده می سازد تا پا به پای درمانگران و در خانه به بهبود وضعیت کودک یاری رسانند و روند درمانی را تسریع بخشند.
تسلط بر این بخش والدین را قادر می سازد تا درک بهتری از روند درمان کودک داشته و نقش مستقیم و موثرتری در این زمینه ایفا نمایند.

🔴این آموزش ها شامل آموزش درمان های والد محور ، آموزش گفتار درمانی در خانه و مسائل مرتبط با زبان ، آموزش بازی درمانی در خانه و … می باشند.

✅2 . آموزش های مقاوم سازی ساختار روانی :
🔴والدین کودکان مبتلا به اتیسم سطوح استرس و اضطراب بالاتری را در مقایسه با والدین کودکان عادی تجربه میکنند. این نیازمند آن است که آنها از نظر روحی مقاومت بیشتری کسب نمایند تا به تبع آن تاب آوری و قدرت سازگاریشان افزایش یافته و بتوانند کنترل اوضاع را خود به دست گیرند ، مقاومت و ظرفیت روحی میسر نمیشود مگر با فراگیری مهارت های روانشناسی ویژه.
🔴این آموزش ها می توانند در قالب گروهی (با اثر بخشی بیشتر) و یا حتی به صورت تک به تک (با تمرکز بیشتر) به والدین ارائه شوند و شامل : آموزش مدیریت استرس ، مدیریت خشم ، ارتباط موثر و همدلی با همسر ، مدیریت هیجانات منفی ، خودآگاهی ، توانایی حل مسئله ، مدیریت تعارض و … می باشند.

✅3. آموزش های مرتبط با فرزندپروری :
جدا از شرایط ویژه ای که کودک مبتلا به اتیسم برای والدین خود ایجاد می نماید ، به عنوان یک کودک نیاز به آموزش های عمومی از سوی خانواده خود دارد ، لذا والدین پیش از توجه به نیازهای ویژه کودک اتیسم خود می بایست مهارت های ابتدایی فرزندپروری را فرا گرفته و بتوانند آنها را با شرایط خاص فرزندشان منطبق سازند.
🔴این مهارت ها شامل : تربیت جنسی مختص کودکان اتیسم ، آموزش مهارت های ارتباطی و دوستیابی ، آموزش مهارت های اجتماعی ، آموزش مهارت های روزمره ، آموزش خودیاری به کودک و …. می باشند.

تماس

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده است *