آیا کودک من دچار اختلال در یادگیری است ؟
برای دیدن توضیحات درمانگر درباره اختلال در یادگیری لطفا کلیک کنید
اختلالات یادگیری به مجموعهای از مشکلاتی گفته میشود که باعث کاهش عملکرد در حوزههایی مانند خواندن، نوشتن، حساب کردن و مهارتهای ریاضی، مهارتهای ارتباطی و تفکر منطقی در فرد مبتلا به این مشکل میشود. این اختلالات اغلب در دوران کودکی شناسایی میشوند و ممکن است تا بزرگسالی باقی بمانند.
بهعنوان مثال، اختلالات یادگیری مانند اختلال یادگیری خواندن (دیسلکسی) باعث مشکل در تشخیص و تشخیص صحیح کلمات و جملات میشود. اختلال یادگیری ریاضی (دیسکالکولی) ممکن است باعث مشکل در حل مسائل ریاضی، درک مفاهیم ریاضی، و یا حفظ جداول ریاضی شود.
به طور کلی، اختلالات یادگیری ممکن است با عوامل مختلفی مانند عوامل ژنتیکی، محیطی و آموزشی مرتبط باشند. شناسایی این اختلالات توسط گفتاردرمانگردر دوران کودکی و ارائه درمانهای مناسب میتواند به فرد در ادامه تحصیل و زندگی کمک کند ، مرکز گفتار توانگستر با سابقه طولانی دردرمان اختلالات یادگیری خدمات مختلفی از جمله ، مشاوره ، نوروفیدبک و گفتاردرمانی را ارایه می دهد .
اختلالات یادگیری به مجموعهای از مشکلاتی گفته میشود که باعث کاهش عملکرد در حوزههایی مانند خواندن، نوشتن، حساب کردن و مهارتهای ریاضی، مهارتهای ارتباطی و تفکر منطقی در فرد مبتلا به این مشکل میشود. برای رفع این مشکلات، گفتاردرمانی به عنوان یکی از درمانهای اصلی در این زمینه مطرح هستند.
گفتاردرمانی به عنوان یک روش درمانی برای اختلالات یادگیری، بهبود عملکرد زبانی فرد را هدف قرار میدهد. در این روش درمانی، تمرکز بر روی توسعه مهارتهای زبانی مانند صحبت کردن، شنیدن، خواندن و نوشتن است. گفتاردرمانی به کمک تمرینات مختلفی که شامل بازیهای کلامی، فعالیتهای شنیداری و بینشی، تمرینات تلفظ و تمرینات گرامری هستند، میتواند عملکرد زبانی فرد را بهبود بخشد.
متغیرهای موثر در بروز اختلالات یادگیری :
وراثت و ژنتیک
سن کودک
جنسیت
محیط خانوادگی
تحصیلات و سطح فرهنگی خانواده
مشکلات شنوایی
مشکلات بینایی
مشکلات دندانی
فشارهای روانشناختی و استرس
عوامل زیستی مانند عفونتها و بیماریها
تغذیه نامناسب
کمبود یا اضافه بودن میزان تحرک و کنترل حرکتی
اختلالات شناختی و رفتاری
اختلالات نورولوژیک
نوع و شدت اختلالات یادگیری
تأخیر در توسعه زبانی
میزان فعالیت کودک در طول روز
رابطه با والدین و دیگر افراد خانواده
رابطه با همسالان و دیگر افراد جامعه
محل زندگی و نوع زندگی کودک
تحریکهای مغزی
تمرینات یادگیری و مربیگری
نحوه آموزش و نحوه ارزیابی
محتوای آموزشی و نوع درسها
نوع و شدت تحریکهای محیطی
نوع و شدت استفاده از فناوری در آموزش
تأثیر داروها و مکملهای غذایی
میزان استراحت و خواب
میزان تحرک جسمانی
میزان استفاده از الکل و مواد مخدر
شیوه تغذیه و سبک زندگی کودک
عملکرد تعدادی از مغزی و نوروترانسمیترها
کمبود یا اضافه بودن میزان هورمونها
سایر همکاران ما در ایران :
, کلینیک اختلالات یادگیری شعبه کرج , کلینیک اختلالات یادگیری شعبه خراسان جنوبی , کلینیک اختلالات یادگیری شعبه چهار محال بختیاری , کلینیک اختلالات یادگیری شعبه اراک , کلینیک اختلالات یادگیری شعبه اصفهان , کلینیک اختلالات یادگیری شعبه اردبیل , کلینیک اختلالات یادگیری شعبه ارومیه , کلینیک اختلالات یادگیری شعبه چهار محال بختیاری , کلینیک اختلالات یادگیری شعبه اهواز , کلینیک اختلالات یادگیری شعبه ایلام , کلینیک اختلالات یادگیری شعبه چهار محال بختیاری , کلینیک اختلالات یادگیری شعبه بندر عباس , کلینیک اختلالات یادگیری شعبه بوشهر , کلینیک اختلالات یادگیری شعبه بیرجند , کلینیک اختلالات یادگیری شعبه تبریز , کلینیک اختلالات یادگیری شعبه تهران , کلینیک اختلالات یادگیری شعبه خرم آباد , کلینیک اختلالات یادگیری شعبه رشت , کلینیک اختلالات یادگیری شعبه زاهدان , کلینیک اختلالات یادگیری شعبه زنجان , کلینیک اختلالات یادگیری شعبه ساری , کلینیک اختلالات یادگیری شعبه سمنان , کلینیک اختلالات یادگیری شعبه شهرکرد , کلینیک اختلالات یادگیری شعبه شیراز , کلینیک اختلالات یادگیری شعبه قزوین , کلینیک اختلالات یادگیری شعبه قم , کلینیک اختلالات یادگیری شعبه مشهد , کلینیک اختلالات یادگیری شعبه طوس , کلینیک اختلالات یادگیری شعبه همدان , کلینیک اختلالات یادگیری شعبه کرج , کلینیک اختلالات یادگیری شعبه البرز , کلینیک اختلالات یادگیری شعبه کرمان , کلینیک اختلالات یادگیری شعبه کرمانشاه , کلینیک اختلالات یادگیری شعبه گرگان , کلینیک اختلالات یادگیری شعبه یاسوج , کلینیک اختلالات یادگیری شعبه یزد ,
منبع